10/11/2022

Messuosaston uusiokäyttöastetta mittaava laskuri

Messuille osallistuminen on yritykselle iso panostus. Intensiivisten messupäivien jälkeen takki on tyhjä, mutta taskut täynnä lupaavia liidejä. Ansaitun levon jälkeen on aika purkaa messujen anti. Sitä ennen puretaan kuitenkin messuosasto, ja tällä tapahtuman alalajilla on valitettavasti kyseenalainen maine roskalavojen täyttäjänä ja kertakäyttökulttuurin ilmentymänä.

Laskuri todentamisen työkaluna

Vain sellaista voi kehittää, minkä voi myös mitata. Tästä ajatuksesta on syntynyt Liwligin uusiokäyttöastelaskuri, joka kertoo nimensä mukaisesti sen, kuinka suuri osa messuosaston materiaaleista voidaan käyttää uudestaan. Laskuria käytetään suunnittelun tukena, osana messuprojektejamme. 

On tärkeää huomioida, että uusiokäyttö on eri asia kuin kierrätys. Elementin pudottaminen säiliöön, jossa lukee ”Kartonki”, ei kelpaa laskurillemme, vaan se huomioi ainoastaan uusiokäytön, jonka voimme todentaa. Asiakkaamme puolestaan voivat todentaa vastuullisen toimintansa kertomalla laskennan tuloksista omassa viestinnässään.

Moni yllättyy siitä, miten suuri osa messuosaston materiaalista voidaan uusiokäyttää. Prosentti suurenee entisestään, kun kiertotalouden periaatteet huomioidaan jo messuosaston suunnitteluvaiheessa.

Uusiokäyttö on osa vastuullisuutta

Vastuullisuus ja ekologisuus samaistetaan usein hiilijalanjälkeen ja sen kompensointiin. Jätteen vähentäminen on kuitenkin tärkeää – uusiokäytön avulla arvokkaita materiaaleja ja raaka-aineita säästyy sekä energiankulutus pienenee.

Vastuullisuus ei ole bisneksen vihollinen: on helppo ymmärtää, että useaan kertaan käytetty elementti tuottaa kustannussäästöjä verrattuna kertakäyttöiseen. Kiertotalouden periaatteiden mukaisesti toimiminen on hienoa asia, jota ei ole syytä piilotella vakan alla, vaan siitä saa kertoa ylpeästi asiakkaille. Uusiokäyttö siis paitsi säästää luontoa ja rahaa, voi myös olla yrityksen kilpailuetu. 

Miten vastuullisempi messuosasto syntyy?

Me Liwligillä osaamme neuvoa, miten yksittäisestä messuosastosta tehdään vähemmän ympäristöä kuormittava. Tunnemme kansainvälisesti hyväksytyt ja sertifioidut materiaalit ja suosimme digitaalisten pintojen hyödyntämistä.

Mieluiten kuitenkin teemme asiakkaidemme kanssa vastuullisuudesta toimintatavan, jossa pitkäaikainen kumppanuus ja avoimuus tulevista suunnitelmista auttaa tekemään kestäviä ratkaisuja. Voimme esimerkiksi osastoa suunnitellessamme huomioida jo seuraavat ja sitä seuraavatkin messut ja siten optimoida materiaalien uusiokäytön. Paras lopputulos syntyy, kun vastuullisuus otetaan puheeksi jo briiffissä.

Haluatko kuulla lisää?

Kerron mielelläni lisää messujen uusiokäyttöastelaskurista ja vastuullisemmista messuista. Ota yhteyttä: Salla Komulainen Liiketoimintajohtaja, LIWLIG Finland salla.komulainen@liwlig.fi +358 40 525 3608 www.liwlig.fi

LIWLIG Group vahvistaa asemaansa Ruotsissa hankkimalla PS Occasion AB:n

27/11/2024

Pohjoismaiden johtava tapahtumatoimisto, suomalaislähtöinen LIWLIG Group, on ilmoittanut hankkineensa ruotsalaisen PS Occasion AB:n. Yritys on äskettäin valittu Vuoden toimistoksi 2024 Ruotsissa.

Pitkä peli-Vierailu terapialeirillä Ukrainassa

20/11/2024

2024 Pitkästä Pelistä kerätyillä varoilla tuimme ukrainalaisen NGO Volunteer Hundred -organisaation järjestämää mielenterveyteen keskittynyttä leiriä. Terapialeiri järjestettiin perheille, jotka ovat menettäneet läheisiään hyökkäyssodan aikana.

TAPAUS muuttaa nimensä osana Pohjoismaista brändiuudistusta: uusi nimi on LIWLIG

7/11/2024

Pohjoismaiden johtava tapahtumatoimisto TAPAUS muuttaa nimensä osana brändiuudistusta. Yhtiön nimi on jatkossa LIWLIG.

Meeting Design - Turning Moments into Momentum

24/9/2024

Kuinka lisätä tapahtumien ja brändikokemusten vaikuttavuutta? Tämän kysymyksen äärellä olemme viettäneet aikaa viime aikoina. Meeting Designer Hans Karlsson kirjasi ajatuksiaan artikkelissaan.

LIWLIG Group Oy ostaa pohjoismaiden johtavan norjalaisen luksustapahtumien järjestäjän Off Piste AS:n

15/4/2024

LIWLIG Groupin yrityskauppa avaa konsernille kokonaan uuden segmentin pohjoismaisilla markkinoilla – valtaosa norjalaisen Off Piste AS:n asiakkaista on varakkaita yksityishenkilöitä Norjasta, Ruotsista ja maailmalta

Brändikokemukset - Osa 4

23/2/2024

Blogisarjan neljännessä osassa pohdimme, miten brändikokemusta voidaan pyrkiä syventämään aistihavaintojen ja oppimisen tasolta aitoon tunneyhteyteen.

LIWLIG - POHJOISMAINEN TAPAHTUMAMARKKINOINTITOIMISTO // SUOMI - RUOTSI - NORJA - TANSKA - GLOBAALI

YHTEYSHENKILÖT